Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

FYSIOTERAPIA AJANVARAUS

Jos et löydä linkin kautta sopivaa fysioterapia-aikaa, soita p. 040 536 3723

HINNASTO:

Fysioterapia enintään 45min/58e
Fysioterapia enintään 60min/70e
Akupunktio (sis neulat) 58e

Lääkärin SV3-lähetteellä kela korvaa osan hoidoista.
Repolan toimihenkilöiden ja Walkian sairauskassojen kanssa suorakorvaussopimus.

FYSIOTERAPEUTTISET RYHMÄTUNNIT JA WORKSHOPIT

Valossa voit osallistua joogan lisäksi fysioterapeuttisille ryhmätunneille. Viikkolukkarista löytyy vakituisena tuntina mm. ValonSelkä-tunti, joka sopii kaikille kehonhuollosta kiinnostuneille. Tunnilla mm. vahvistetaan keskivartalon tukilihaksia ja parannetaan kehon hallintaa sekä lisätään rangan liikkuvuutta. Myös suosittuja fysioterapeuttisia workshopeja järjestetään säännöllisesti eri aihealueista. Voit kysyä tarjouksen fysioterapeuttisista tunneista vaikkapa tyky-toimintana työporukalle.

MILLOIN FYSIOTERAPIAAN?

Fysioterapiaan kannattaa varata aika silloin, kun kipu tai vaikkapa liikerajoite vaikuttaa normaaliin elämään. Kipu voi olla esimerkiksi usein toistuvaa päänsärkyä, niska- hartiaseudun jumittamista, olkapään, lonkan tai jonkin muun nivelen särkyä tai liikerajoitetta, alaselkäkipua tai vaikkapa sormien puutumisoiretta. Rintarangan ongelmat saattavat oireilla pistävänä kipuna rintakehällä tai lapaluiden välissä tai aiheuttaa hengitysvaikeuksia tai jopa rytmihäiriöitä. Lihaksen tai nivelen kipua voi esiintyä liikkeessä tai se voi vaivata aina levossa ja näin ollen heikentää yöunia.
Fysioterapeutilta voi myös kysyä apua oikeanlaisiin harjoitteisiin tai esimerkiksi työergonomiaan ihan ennaltaehkäisevästikin. Jos työskentelee esimerkiksi ammatissa, jossa joutuu nostelemaan painavia taakkoja päivittäin, on viisasta opetella oikeanlaiset nostotekniikat ja kehittää keskivartalon hallintaa jo ennen kuin ongelmia ilmaantuu.
Fysioterapiaan voi tulla myös ennen ja/tai jälkeen leikkaushoidon. Ennen esimerkiksi polven tai lonkan tekonivelleikkausta on tärkeää vahvistaa alaraajojen lihaksia, jotta itse leikkauksesta toipuminen olisi nopeampaa. Leikkauksen jälkeen taas täytyy saada oikeanlaiset kuntoutusohjeet. Sama pätee esimerkiksi polven ristisideoperaatioihin, olkapään vammojen leikkaushoitoon tai välilevynpullistumien operointeihin.
Urheilevilla lapsilla ja nuorilla voi esiintyä rasitusvammoja, loukkaantumisia tai erilaisia kipuja. Tällaisissa tilanteissa kannattaa varata aika fysioterapeutille, joka kartoittaa mikä voi olla syy rasitusvamman tai kivun taustalla. Urheilevan lapsen ja nuoren kannattaa myös aina opetella itsenäistä kehonhuoltoa, johon fysioterapeutilta saa hyviä ohjeita.

MITÄ FYSIOTERAPIA ON?

Ensimmäisellä käynnillä fysioterapeutti tutkii ja kartoittaa, mistä kipu tai vaiva johtuu. Usein kivun taustalla voi olla moninaista ongelmaa. Mitä pidempään vaiva on kestänyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on monen eri asian summa.
Fysioterapeutti voi manuaalisesti käsitellä eli mobilisoida esimerkiksi niveliä ja nikamia, jolloin tavoitteena on niiden normaalin liikkuvuuden palauttaminen. Lihasten pehmytkudoskäsittelyt voivat olla aiheellisia, jos kipualueella esiintyy lihaskireyksiä. Jännevammoissa paranemisprosessia voidaan nopeuttaa esimerkiksi ultraäänihoidolla. Joskus erittäin hankalaa iskias-vaivaa voidaan koittaa helpottaa esim TNS-sähköhoidolla tai lannerangan alueelle tehtävällä traktiohoidolla. Raajojen puutumisoireita fysioterapeutti voi hoitaa mm. neuraalikudosmobilisaatiolla. Fysioterapiaa tukevana toimenpiteenä voidaan tarvittaessa käyttää myös kinesioteippausta. Kinesioteippausta käytetään mm. asentovirheiden kevyeen linjaukseen, lihaksen aktivointiin tai rentouttamiseen, turvotuksen laskemiseen tai neuraalikudoksen löysyttämiseen. Itse käytän tarvittaessa myös akupunktiota osana fysioterapiaa. Akupunktioon voi varata myös ihan oman ajan. Hyvänlaatuisen asentohuimauksen hoito on myös osaamisaluettani.
Kaiken kaikkiaan fysioterapeuttina minulla on laaja ”työkalupakki” hoitaa monenlaisia tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Näiden hoitojen lisäksi fysioterapia sisältää aina aktiivista asennon tai liikkeen analysointia sekä asiakkaalle ohjattuja kotiharjoitteita, joilla asiakas itse voi vaikuttaa mm. lihasepätasapainon tai nivelen virheasennon korjaamiseen.